Tänavuse Jazzkaare peaesineja - võrratu Lizz Wright!

Lizz Wright: "Intensiivsus ei pea olema väline ja efektne."


Maailmajazzi noorema põlvkonna diiva Lizz Wright (32) oskab leida elus tasakaalu - laval annab ta end tunnete võimusesse, viies kuulajad oma hüpnootilise häälega kaasa muusika müstilisse maailma. Kodus olles meeldib talle aga sõna otseses mõttes olla kahe jalaga maa peal ja kätega mullas - elades mägises paigas, Põhja - Carolina osariigis, on Lizzi lemmikhobiks aiandus.
Spirituaalne lauljanna esineb 27. aprillil esimest korda Eestis, Jazzkaare festivalil.


Lizz, kust sa tuled? Pean silmas, et mis on su sügavam sisu ja kuidas sulle olulised asjad mõjutavad su muusikat?


Ma naudin allutatust tunnetele ja püüan minna sügavuti nende aistingute uurimisel. Muusika on väga empaatiline kunstivorm. See on turvaline ja samas täis kauneid riske. Kontserdi lõpus loodan alati, et olen puudutanud sügavalt nii enda kui publiku sisemust. Kui tunnen end laval hästi ja samas olen keskendunud, toob laulmine kergenduse, sest nõnda saan laulda nii iseendale kui kuulajatele.

Me oleme harjunud nägema ja kuulma mustanahalisi artiste laval väga ekspressiivsetena, nad näitavad oma tundeid kõigiti välja. Sina tundud erinev oma meditatiivse laulumaneeriga. Sa ei esitle oma vokaaltehnikat ega kasuta heliefekte, siiski su maagiline hääl mõjub kuulajatele. Kas pidid käima pika tee, et leida oma stiil või on see tagasihoidlikkus algusest peale sulle omane?

Intensiivsust võib väljendada mitmeti. See ei pea olema väline ja efektne. Olen nähtavasti  üks neist, kes hoiab oma tundeid peidus ja ootab seda õiget plahvatamisehetke. Kui laul, mille aluseks on hea lugu, liigutab mind sisimas sügavalt, ei näe ma vajadust pidevalt näidata oma vokaalseid võimeid, et emotsiooni edastada. Siiski ei oska ma iial arvata, millised kavatsematud hetked mu hääles või esinemises panevad publikut kuulama ja seda nautima. Igal õhtul, peale esinemist, olen tänulik ja erutunud müstilise elamuse eest ja ma ei võta seda kogemust iial iseenesestmõistetavana.

Oled  maineka plaadifirma "Verve" all välja andnud neli edukat plaati. Sa laulad poppi, souli, gospelit, folki ja su muusikud panevad selle kõlama jazzi võtmes. Kas keegi ütleb sulle, mida sa peaksid tegema või saad otsustada ise, valides oma muusika ja muusikud, just sellised, nagu sulle meeldib.

Kui peaksin tegema ennast alandavaid ohverdusi selle nimel, et muusikamaailmas püsida, ei oleks see väärt otsus. Oleksin pigem õnnelikum, lauldes kitsekarjale ning teenides elatist millegi muuga, kui olles kellegi niitidest tõmmatav nukk. On privileeg teha rõõmu pakkuvat tööd ja olla pealegi hoitud kuulajate poolt.

Esinejana pead sa alati andma endast parima. Kuidas hoiad end tasakaalus või suudab muusika alati anda jõu, mida vajad reisimiseks, esinemisteks, plaadi reklaamiks ?
Viimased kaksteist aastat tegelen ma selle väljamõtlemisega, et mis mind tasakaalustaks ja see õppeprotsess on lõppematu! Praeguseks olen valinud elu vaikuses mägisel maastikul ja tegelen maaharimisega, niipalju, kui võimalik. See annab mulle energiat ajaks, kui jälle pean esinema. Varem, kui pidevalt tuuritasin, jäi viimaks sellest entusiasmist puudu. Ma pigem esinen vähem ja tugeva sisetundega, kui igal pool ja järjest tühjemana. Reisimine on omamoodi tore ja vaheldusrikas, kuid ma vajan väga tasakaalustavat ja tõelist elu, oma kodu.

 Sinu kodulehelt võib lugeda, et su hobideks on aiandus ja köögikunst.  Mida sa oma aias kasvatad?

Praegu ehitan ma ümber oma kasvuhoonet, terve talve olen kasvatanud külmale vastupidavaid taimi. Ameerikas on juba suur kevad ja olen istutanud palju seemneid - salatit, kapsast, ürte... Et oleks toidutegemiseks värsket alati oma aiast võtta. Tõepoolest, söögitegemine ja aiandus on mu lemmiktegevused muusikategemise kõrval.

Kas laulmist saab õppida või sa lihtsalt pead laskma elul ja tunnetel oma häält kujundada ?

 Hääl on maagiline ja väga isiklik, aga siiski on see ka instrument. Olen tänulik oma hääleõpetajatele nende teadmiste jagamise eest, nad on õpetanud mulle, kuidas saada häälest rohkem värvi ja jõudu. Loomulikult, lõpuks jääb ikkagi minu hing ja ettekujutlused, millest ma laulan. Treenimine aga tuleb igal juhul kasuks - see eemaldab piirangud ja arendab häält, et see võiks olla kaua terve ja hästi kõlada.

Mida Sa tead Eestist ja millised on su ootused seoses Eesti kontserdiga?
See saab olema minu esimene kord Eestis esineda, ootan seda väga. Püüan teada saada veel enne reisi Eesti kohta nii palju kui võimalik ja kuna ma olen rahvustoitude austaja, siis tahaksin tutvuda ka Eesti köögiga!

 Kui peaksid valima ühe laulu oma repertuaarist, mis sind iseloomustaks või mis on sulle väga lähedane, milline see oleks?
Ühe laulu valimine on muidugi raske, see on nagu peaks valima ühe mütsi, mida terve elu kanda! Aga laul, mida ma olen alati valmis laulma, on
"I Remember, I Believe". See tekitab alati tunde, nagu oleksin kodus.

(Hedvigi intervjuu Lizz Wright'iga ilmus 10. aprillil, 2012 "Postimehes")

http://www.youtube.com/watch?v=IzLtBHKcG98

Comments

Popular posts from this blog

Üksinduse olulisusest

Kuidas ma vabanesin oma elu suurimast sõltuvusest

Kuidas teenida vähem raha ja rohkem rahu?